Bij deze wandeling in twee lussen door de mooiste hoekjes van onze gemeente krijg je meteen de kans om kennis te maken met onze voorstellen voor een Edegem waar het beter om te leven en te wonen is. Op 10 strategische plekken langs de route wachten kandidaten je op om daar meer over te vertellen. Activeer de filmpjes met de QR-codes op de achterkant van de kaart.

Routebeschrijving
Volg de instructies hieronder of volg de wandeling in RouteYou of een andere wandelapp van jouw voorkeur.

Lus 1 Molenveld – Elsdonk (lengte ca. 7 km)

• Je vertrekt aan het Gemeenteplein (punt 1 op de kaart).
    • Johan Nagels vertelt je graag hoe Lijst voor Edegem (LVE) van Edegem weer een gemeente wil maken die echt ten dienste van haar burgers staat.
  • Je wandelt langs de Strijdersstraat en de Lindendreef naar het Hof Ter Linden (2).
    • Zoals je kan zien is de restauratie van het kasteel eindelijk begonnen. Maar helaas loopt er veel mis met het beheer van het Hof Ter Linden en het domein Fort 5, die samen het groene hart van Edegem vormen. Goedele Van der Spiegel legt uit hoe het beter kan.
  • Voor de poort sla je links (rechts als je het kasteeldomein bent opgewandeld) naast de zelfpluktuin de Kasteelweg in. Kort voor het einde van de weg sla je rechts het Vlonderpad in.
    • (Opgelet: bij aanhoudend nat weer is aangepast schoeisel een must. Als het pad moeilijk begaanbaar is, kan je eventueel een kleine omweg maken. Je loopt dan tot het einde van de Kasteelweg en slaat dan rechts de Graaf De Fienneslaan in. Aan het einde van de straat weer rechts en je kan op het Bostulpenpad weer aanpikken bij de wandeling.)

Edegemse natuur

• Je volgt het Vlonderpad door een mooi stukje Edegemse natuur tot je op het Bostulpenpad uitkomt. Maar je verlaat dat pad meteen door links het verharde fiets- en wandelpad in te slaan dat tussen de gebouwen van het Elysia-complex naar de Prins Boudewijnlaan loopt. Je steekt die over aan de verkeerslichten. Door de hoge snelheid vallen op deze drukke weg jaarlijks  te veel verkeersslachtoffers. L•VE pleit daarom voor een aanpassing van de rijvakken en de verlaging van de maximumsnelheid tot 50 km per uur.
  • Je steekt de parking van de Carrefour over en slaat dan rechts de Den Leeuwenbergstraat in. Aan het Ten Bogaerdeplen ga je links, waarbij je het plein aan je linkerkant laat liggen. Je steekt de Elsenborghlaan over om verder te wandelen op de Eugenio Pacellilaan. Aan de villa met het torentje sla je rechts de Valentina le Delierstraat in. Zo kom je uit op het Philips De Monteplein (3) met zijn sportplein.
    • Wandel even het plein op. Veerle Van Caeneghem vertelt je daar hoe L•VE het sportieve leven in onze gemeente een flink duwtje in de rug wil geven.
  • Daarna stap je verder langs de Valentina le Delierstraat. Aan het einde sla je rechts de Ingenieur Haesaertslaan in. Deze straat is de allereerste Edegemse fietszone, waar wagens fietsers niet mogen voorbijsteken. Geen luxe met de school die zich even verderop bevindt. L•VE pleit voor meer fietszones op plaatsen met veel zwakke weggebruikers zoals in het centrum van Edegem.
  • Je steekt de Prins Boudewijnlaan over. Via het Kerkplein betreed je het domein van Fort 5 via de ingang naast Hangar 27. Na de privatisering zijn de tarieven van de zaal voor veel Edegemse verenigingen helaas te duur geworden. L•VE wil daar verandering in brengen.
  • Op het domein volg je het pad naar links. Je gaat door de poort aan het petanqueterrein en volgt de betonnen weg tot je aan de eerste parking komt. Je verlaat het domein langs de uitgang naar de Vestinglaan, die je oversteekt om de Pastoor Moonslaan in te slaan.

Verborgen parel

• Je bevindt je nu in de Garden Citywijk, een kort na WO I gebouwde en voor die tijd ultramoderne tuinwijk. De meeste straten dragen de namen van oorlogsslachtoffers. De Edegemse Historische Gidsen organiseren geregeld een rondleiding waarin ze meer over deze karaktervolle wijk vertellen.
  • Je komt aan de Parantplaats. Aan de zijkant daarvan vind je een wandelpad dat je naar de Wattiezplaats brengt, een van de verborgen pareltjes van onze gemeente (4).
    • Peter Geukens vertelt je hier hoe L•VE wil inzetten op wijken met goed onderhouden straten en pleinen en een warm buurtleven.
  • Je verlaat de Wattiezplaats via het andere pad dat zich linksachter bevindt, waardoor je op de De Burletlaan uitkomt. Je slaat rechts af en gaat vervolgens links de Fort V-straat op. Daar sla je rechts de Ida Mortelmansstraat in. Je bevindt je op de Minerve-site (5), de jongste woonwijk van Edegem
    • Voor Fran Lauriks is dit de uitgelezen plek om uit leggen hoe L•VE wonen in Edegem duurzaam én gezellig wil maken.
  • Verken de site zeker even, maar keer daarna op je passen terug langs de Fort V-straat om opnieuw het Fort 5-domein op te wandelen (nieuwe ingang rechts van de oude poort via parking Fort 5). Je gaat daar links (wegwijzer parking College volgen).
  • Voorbij het sportveld bots je op een paarse pijl van het Terlindenpad. Die pijlen kan je nu volgen door het fortdomein.
  • Aan de parking College verlaat je het domein. Je komt uit op het kruispunt van de Rombaut Keldermansstraat en de Donk (6).
    • Tijdens schooldagen zie je hier honderden fietsende scholieren. Vera Hans laat je hier dan ook graag kennismaken met onze voorstellen voor een verkeersveiliger gemeente.
  • Je slaat rechts de Donk in.
  • (Als je liever nog even langer in het groen blijft, kan je ook het fortdomein weer ingaan om het pad links te nemen. Je verlaat dan meteen het klinkerpad om weer links een halfverhard pad (grijze kiezels en metalen boord) op te zoeken. Dat pad brengt je naar het einde van de Donk.)
  • Je negeert het Laatvliegerpad aan je rechterzijde om even verder het Dwaallichtenpad op te stappen.

Immaculata

• Kort na het oversteken van het bruggetje vind je links een pijl naar de tuin van het woonzorgcentrum Immaculata (7).
    • Verken die mooie tuin zeker even en luister naar onze lijsttrekster Sien Pilot, die uitlegt hoe L•VE van Edegem weer een zorgzame gemeente voor jong en oud wil maken.
  • (Tip! Op mooie zomernamiddagen is Bar Caravan in de tuin vaak geopend.)
  • Aan het einde van het Dwaallichtenpad ga je naar rechts richting Hof Ter Linden. Daar sla je weer links de Lindendreef in om opnieuw op het Gemeenteplein te belanden.

Lus 2 Centrum – Buizegem (lengte ca. 6,5 km)

• Je vertrekt opnieuw op het Gemeenteplein (1).
    • Als je Johan Nagels nog niet hebt horen uitleggen hoe L•VE van Edegem weer een gemeente wil maken die echt ten dienste van haar burgers staat, krijg je opnieuw een kans.
  • Daarna wandel je weer even de Strijdersstraat in, maar deze keer sla je de tweede straat links, de Terelstraat, in.
    • Aan het VTC Kruispunt (8) vertelt Jeroen Van Laer je hoe L•VE zuurstof wil geven aan het culturele en verenigingsleven in onze gemeente.
  • We gaan daarna de Richard Goossensstraat in. Aan het einde daarvan slaan we rechts de Boerenlegerstraat in. En dan is het even opletten. Na zowat 100 meter gaan we links de nogal goed weggestoken Veltweg op. Het pad bevindt zich achter het witte huis met nr. 86 (en de leuke houtsculptuur in de tuin).
  • Aan het einde van de Veltweg steken we de straat over. We volgen even de August Coolslaan om dan rechts de Archimedeslaan in te slaan. Je komt weer uit op  de Boerenlegerstraat. Voor je ligt Hansen Industrial Transmissions, waar onder meer transmissiesystemen voor windmolens worden geproduceerd. Je gaat naar links en aan het einde van de straat wandel je links het Finckenpad op. Maar je verlaat dat al na enkele tientallen meters om rechts de aarden weg naar het klimaatbos in de Edegemse beekvallei in te slaan.

Vrijwilligers

• Het bos werd in de herfst van 2019 door honderden vrijwilligers op initiatief van Natuurpunt aangeplant. Sommige boompjes zijn ondertussen al flink gegroeid (9).
    • Didier Neyrinck wacht je hier op om uit te leggen hoe belangrijk het is dat we de overgebleven natuur en open ruimte in onze gemeente beschermen en verder ontwikkelen.
  • Aarzel niet om het bos in wording verder te ontdekken. Doe dat wel met respect voor de natuur. Blijf op de paden en hou je hond zeker aan de leiband. Weet ook dat in natte tijden aangepast schoeisel een must is. (Als het gebied er te drassig bijligt, kan je ook gewoon het Finckenpad blijven volgen.)
  • Wandel eerst rechtdoor in de richting van de Edegemse beek. Sla dan links af en volg de beek stroomopwaarts. Aan het bruggetje over de beek ga je weer naar links. Dan rechts aan de haagkant tussen het bos en de aanpalende akker en je komt uit aan de achterkant van de Koninklijke Volkstuinen Edegem. Volg links het pad naar de ingang van de volkstuinen.
  • Weer op het Finckenpad ga je verder rechts op het verharde voet- en fietspad richting Kontichstraat. Die steek je over en je gaat verder op de Posdijk. Je volgt al een tijdje het met blauwe pijlen gemarkeerde Guldentopspad.
  • Je steekt de Boniverlei aan het zebrapad over en je gaat even links om dan meteen rechts de Buizegemlei in te slaan. Je gaat weer dadelijk rechts de Grote Dries in. Na zowat 100 meter volg je de blauwe pijl die je naar een pad aan de achterkant van de appartementsgebouwen brengt.
  • Aan het einde van het pad even naar links en dan de straat (Romeinse Put) oversteken naar de Scheibeek. De blauwe pijl is nog steeds je gids. Let vooral op de pijl die je na een paar honderd meter rechts een doodlopende straat doet inslaan. Gelukkig is er voor wandelaars rechts van het huis aan het einde van de straat een voetpad.

Romeinse put

• Dat leidt je naar het park Romeinse Put. Je volgt het hoofdpad dat je langs de vijver en over enkele bruggetjes naar de speeltuin en het gelukkig weer geopende wijkcentrum ‘t Forum (10) voert.
    • Een uitgelezen plek voor een natje en een droogje. Luister ondertussen naar Hayat Bentouhami. Zij legt je graag uit wat er nodig is opdat kinderen en jongeren zich in Edegem helemaal kunnen uitleven.
  • Bij het verlaten van het park volg je nog altijd de blauwe pijlen langs de Rotenaard en de Jan Verbertlei. Maar aan het Vic Coveliersstadion laat je de pijlen los om links de Keltenheuvel in te slaan. Het centrale wandelpad voert je langs de reconstructie van een grafheuvel uit de late steentijd die later in de vroege ijzertijd uitgebouwd is tot een waar vorstengraf. Zonder twijfel de oudste archeologische vondst in Edegem.
  • Aan het einde van het pad ga je even naar links om dan rechts de Dokter Frans Hemerijckxlaan in te slaan. Je gaat weer rechts op op de Schapenweg. Je komt uit op de Boniverlei, die je langs het zebrapad oversteekt om verder te gaan op de Hagedoornlei.

Beerschotdomein

• Aan het plein met het beeld van Albert I sla je rechts de Lentelei in. Je bevindt je hier in een wijk met statige cottages die vaak in Normandische stijl zijn gebouwd.
  • Je negeert de zijstraat rechts en krijgt dan even verder aan je rechterkant een inkijk in het Beerschotdomein. Het huidige gemeentebestuur wil dat waardevolle parkgebied in het hart van Edegem laten volbouwen met appartementsgebouwen. Door het volgehouden verzet van de buurtbewoners  is dat er nog niet van gekomen. L•VE steunt deze strijd. De schaarse open ruimte die ons nog rest, moeten we absoluut behouden.
  • Aan het einde komen we uit op de Hovestraat met de basiliek, de ‘Grot van Edegem’ en de begraafplaats. Even naar links en we komen weer uit op het Gemeenteplein.

We hopen dat je van de wandelingen genoten hebt en dat we je ook hebben kunnen overtuigen dat Lijst voor Edegem de mensen en de ideeën heeft om van onze gemeente een fijnere plek voor alle Edegemnaars te maken. Heb je zin om mee je schouders onder ons project te zetten? Welkom!