“Lijst voor Edegem neemt graag de uitdaging aan van Fietsersbond Edegem. Voor 2030 willen we van Edegem een officiële fietsgemeente maken. Edegem moet dringend een verzet hoger schakelen op het punt van het fietsbeleid. Daar mag je Lijst voor Edegem op afvinken”. Namens L•VE formuleert Vera Hans deze krachtige ambitie naar aanleiding van de debatavond van de Edegemse Fietsersbond, vanavond in Edegem in de gemeentelijke basisschool.

De Fietsersbond voerde opnieuw een stevig gedocumenteerde analyse uit rond de fietsinfrastructuur in Edegem. Deze vrijwilligers presenteren een zeer omstandig rapport met vele objectieve metingen van de fietsinfrastructuur in onze gemeente. Een vergelijking met de normen van het fietsvademecum en vroegere metingen tot 12 jaar terug. Een indrukwekkend stuk vrijwilligerswerk die een evaluatie biedt van het gevoerde beleid in de voorbije zes jaar, maar vooral een stevige basis voor het nieuwe gemeentebestuur om een fietsvriendelijk beleid uit te bouwen.

Enkele opvallende conclusies:

  • De gemeentelijke fietspaden zijn in abominabele staat: Hovestraat, Oude Godstraat, Drie Eikenstraat (centrum tot Prins Boudewijnlaan), Vestinglaan en Fort V-straat.
  • De Prins Boudewijnlaan blijft zeer gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Het hoge aantal zware ongevallen is onaanvaardbaar.
  • Er zijn geen schoolstraten. Recent werd er een eerste fietszone gerealiseerd in de Ingenieur Haesaertslaan en het Kerkplein. Gelukkig maar.

Didier Neyrinck, nummer 2 op Lijst voor Edegem: “We onderschrijven de oproep van de Fietsersbond om extra in te zetten op een betere fietsinfrastructuur. In het verkiezingsprogramma van Lijst voor Edegem hebben we de verschillende prioriteiten van de Edegemse Fietserbond verwerkt. Het tempo rond het fietsbeleid in onze gemeente moet omhoog. Vijf acties zijn voor ons prioritair: de heraanleg van onze invalswegen, extra fietszones met bijzonder aandacht voor het centrum, zone 30 in alle woonwijken, veilige schoolstraten en de realisatie van een veiligere Prins Boudewijnlaan met maximaal behoud van de twee rijstroken.”

Vijf actiepunten voor een fietsgemeente in 2030

  • De heraanleg van de fietspaden in de Hovestraat, Drie Eikenstraat en Oude Godstraat moeten in de komende 6 jaren eindelijk gerealiseerd worden.
  • We willen verdere stappen zetten in het uittekenen van fietszones. We denken hierbij onder meer aan Graaf de Fienneslaan en Baron de Celleslaan als fietsverbinding tussen de Kasteelweg en het trage wegen pad achter het Elysiapark. Door het inkleuren van de Vestinglaan als fietszone wordt er een veilige fietscorridor gecreëerd vanaf de fietstunnel onder de E19, langsheen de Collegewijk en het Dwaallichtjespad richting Centrum.
  • Edegem Centrum verdient een volwaardig Zone 30 statuut. We streven naar een verbetering van de veiligheid en comfort van voetgangers en fietsers in het centrum van onze gemeente door het creëren van een fietszone in de Strijdersstraat, Doelveldstraat en rond het Gemeenteplein. Een correcte naleving van maximumsnelheid van 30km/u is essentieel. Deze maatregelen zullen bijdragen aan een aangenaam winkelcentrum. Het winkelen in Edegem wordt er veel aangenamer door.
  • Zone 30 in onze woonwijken, niet alleen comfortabel voor de buurtbewoners maar ook voor de fietsers.
  • Samen met de scholen en de betrokken buurtbewoners willen we veilige schoolstraten creëren. We garanderen op die manier meer veiligheid voor de fietsende schoolkinderen.
  • Prins Boudewijnlaan: Het Agentschap Wegen en Verkeer dringt al vele jaren aan op maatregelen, maar krijgt hiervoor geen gehoor van het gemeentebestuur. Lijst voor Edegem is voorstander om het 50 km/h statuut door te voeren op de Prins Boudewijnlaan. Dit gecombineerd met een integrale uitvoering van het plan van het Agentschap Wegen en Verkeer waarbij de oversteekbaarheid veiliger wordt Dit uitvoeringsplan voorziet in lokale aanpassingen maar steeds met behoud van de doorstroming en een maximaal behoud van de twee rijstroken. De gevaarlijke doorsteken aan de zijstraten worden vervangen door keerlussen. Om geen files te veroorzaken worden enkel de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers aangepast met 1 rijstrook voor het doorgaand verkeer en 1 rijstrook voor de keerlus. Door het verlagen van de snelheid en de bijsturing van de rijstroken wordt het voor voetgangers en fietsers veiliger om de Prins Boudewijnlaan te dwarsen. De Prins Boudewijnlaan in Edegem krijgt op deze manier dezelfde eenduidige inkleuring als in Wilrijk.

Lijst voor Edegem lanceerde vandaag een campagnefilmpje met een krachtige oproep om te stoppen met rondjes te draaien en eindelijk werk te maken van een degelijk fietsbeleid.